HADIS

Monday, 9 April 2012

SIAPA SEORANG GURU ??

...nescaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu,dan orang-orang yang beriman di antara kamu,dan orang-orang yang diberi ilmu pengatahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat dan (ingatlah),Allah Maha Mendalam pengetahuannya tentang apa yang kamu lakukan.(Surah al-Mujadalah :11)

Saiyidina Umar bin al-Khattab r.a. pernah berkata "sesiapa yang mengajar aku walaupun hanya satu huruf,aku sanggup menjadi hamba kepadanya"

Ungkapan ini menunjukkan betapa agungnya seorang guru.Siapkah sebenarnya guru?
Guru merupakan insan yang mengajar insan lain.Mereka merupakan golongan yang mahir dalam bidang masing-masing.Mereka juga merupakan penunjuk ajar dan kunci bagi ilmu.

Tanpa kunci tentu sekali gedung ilmu pengetahuan tidak dapat dibuka.Tidak dapat dinafikan guru turut menyumbang ke arah pembentukan modal insan cemerlang.

Sebenarnya,darjat seorang guru amatlah tinggi.Guru ibarat bintang di langit.Oh,tingginya! Mengapa darjat guru diangkat sebegitu tinggi? Mesti ada sebabnya.

Rasulullah sendiri mengakui dirinya seorang guru,"Sesungguhnya aku diutuskan sebagai seorang guru."Guru mewarisi kerja nabi sehingga dianggap oleh Rasulullah sebagai pewarisnya,"Ulama adalah pewaris para nabi" Selama ini pun,belum terdengar lagi profesyen lain yang disebut sebgai pewaris Nabi.Pewaris nabi yang mengajak manusia mengenal Tuhan.

Dunia terus berubah dan canggih.Segala kecanggihan ilmu dan teknologi pada hari ini tidak akan tercapai tanpa bantuan guru sebagai penunjuk ajar dan pembuka jalan.Tentu semua orang bersetuju,gurulah orang yang mengajar manusia buta huruf menjadi celik ilmu,celik hati dan cendekiawan terbilang.Gurulah juga orang yang mengajar manusia mengenal dirinya sebagai manusia dan mengenal Tuhannya sebagai Tuhan.

Guru jangan rasa kecil hati atau rendah diri jika ada orang yang melihat kerjaya ini bukanlah satu kerjaya yang hebat.Mungkin kerana mereka tidak memahami kerjaya ini.Kerja kita bukan membina bangunan atau jentera,tetapi membina manusia dan memastikan manusia terus menjadi manusia.

Kalai seorang jurutera mungkin mampu membina sebuah jentera yang besar,tetapi ingat seorang guru mampu melahirkan insan yang berjiwa besar.Seorang arkitek mampu membina bangunan yang indah.akan tetapi seorang gurulah yang melahirkan seorang arkitek yang membina bangunan yang indah tersebut,Itulah guru.

Wahai guru,barangkali setiap huruf yang kita ajar itu akan menjadi nur di akhirat nanti.Mungkin di dunia ini kita tidak kaya,tetapi di akhirat nanti kita bakal dinobatkan sebagai seorang jutawan

APA YANG KITA SEMAI,ITU YANG KITA TUAI.

nukilan dari buku : Guru Jutawan Akhirat 
                                terbitan Sektor Pendidikan Islam Jabatan Pelajaran Pulau Pinang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...