JOM BOOKCAFE

Rabu, 27 Ogos 2014

KAU INI BAGAIMANA ATAU AKU HARUS BAGAIMANA...




Sedar atau tidak..kau ini bagaimana atau aku harus bagaimana merupakan puisi yang menyentuh hati-hati yang mahu merasa dan akal-akal yang mahu berfikir..tak lepas kamu mahupun aku..kita atau mereka....jangan pernah diri ini kita anggap suci...sungguh apabila terdengar saja kalimah kata yang dilantunkan dalam puisi ini...kita akan mengerti...sulitnya  hidup apabila nafas ketenangan itu disandarkan pada jasad yang akan mati dan kedamaian itu kita harapkan dari manusia yang tidak pernah puas melayani ingin dan nafsunya.Kau ini bagaimana atau aku harus bagaimana....bila kau merasa malu mendengar bait-bait puisinya....ternyata kau masih bisa ku gelar manusia....insafilah diri...bukan salah dia,kita,aku atau mereka.....sungguh anak Adam itu tidak lepas dari dosa..jadi kau ini bagaimana atau aku harus bagaimana...temukan jawabnya dalam bagaimana aku dengan Pencipta..?Bagaimana kau melihat manusia?....Tika kita dipuncak mulia....bagaimana mereka disantuni dalam lemahnya akal dan daya manusia....Santunilah alam dunia...maksum itu bukanlah umum sifat manusia sejatinya.............~~~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan