JOM BOOKCAFE

Ahad, 11 Ogos 2024

LITERASI UNDANG-UNDANG KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA

1.     Apa itu literasi undang-undang
Literasi undang-undang bermaksud celik undang-undang. Ia merupakan satu inisiatif untuk memberi kefahaman tentang undang-undang. Kefahaman yang betul akan menjadikan kumpulan sasar peka tentang apa yang dibenarkan oleh undang-undang dan bertindak mengikut ketetapan undang-undang.Literasi undang-undang juga mampu mengubah persepsi individu yang menganggap undang-undang sebagai suatu yang kompleks dan digeruni.

2. Mengapa Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) perlu tahu undang-undang? Apa kepentingannya?
Pengetahuan tentang undang-undang dalam kalangan PPP mempunyai hubungan langsung dengan kanak-kanak semasa menjalankan tugas. Kanak-kanak memiliki hak dan perlindungan tertentu di sisi undang-undang yang berbeza dengan hak orang dewasa. Selain itu, guru tidak sahaja bertanggungjawab mendidik murid dan menyampaikan ilmu semata-mata. Undang-undang menetapkan guru adalah ibubapa  gantian kepada murid-murid semasa mereka berada di sekolah. Maka guru perlu memahami peranan mereka sebagai ibu bapa gantian selain mempersiapkan diri dalam mendepani cabaran mendidik dan mencapai misi dan visi pendidikan yang telah ditetapkan.

3. Apakah hak dan tanggungjawab PPP di sekolah secara amnya?
Umumnya PPP sebagai penjawat awam mempunyai hak-hak yang diberikan oleh undang-undang. Antaranya, PPP tidak boleh disaman atas kapasiti dirinya sebagai individu sekiranya terdapat implikasi undang-undang yang menjejaskan tugas rasminya. PPP juga diberi hak untuk didengar sebelum sesuatu tindakan tatatertib diambil terhadapnya. Selain itu, PPP bertanggungjawab untuk mematuhi peraturan-peraturan yang telah ditetapkan di bawah peruntukan khusus seperti Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.

4. Bagaimana PPP boleh menjalankan tugas dengan sempurna sekali gus mengelak daripada liabiliti undang-undang semasa menjalankan tugas sebagai guru?
Untuk mengelak daripada tindakan undang-undang yang tidak sewajarnya terhadap seseorang PPP, elemen sedar, peka, dan tindak perlu diamalkan. Setiap PPP digalakkan untuk sedar dan mengetahui undang-undang dan peraturan yang mengawal tugasnya sebagai guru. Pengetahuan ini akan membantu PPP untuk sentiasa peka terhadap persekitaran dan situasi yang berlaku semasa menjalankan tugas sebelum PPP bertindak berdasarkan kerangka undang-undang dan peraturan yang ditetapkan.

5. Apa konsep kejahilan undang-undang bukan pembelaan?
Terdapat sumber undang-undang yang mengatakan- ignorantia juris non excusat bermaksud kejahilan undang-undang bukan pembelaan. Dalam frasa itu, kita sudah faham bahawa kejahilan tidak boleh diterima sebagai alasan. Maka, penting untuk setiap individu tahu undang-undang apatah lagi guru yang sangat dekat dengan kumpulan kanak-kanak.

6. Tidak tahu? Jawapan PPP apabila disabitkan kesalahan undang-undang di mahkamah. Adakah ia boleh diterima? Apakah pula risikonya?
Ini  bermaksud  jika  seseorang  itu  ditahan  dan  dituduh di mahkamah, “saya tidak tahu perbuatan  ini  salah  di  sisi  undang-undang”  tidak  boleh  dijadikan  alasan  untuk  membela  diri.  sebagai  contoh, kesalahan gagal mengemukakan dokumen  pengenalan  diri  apabila  diperiksa.  setiap  warga  negara  Malaysia  hendaklah  sentiasa  membawa  kad  pengenalan  sebagaimana  yang  diterangkan  pada   Peraturan   6,   akta   Pendaftaran   negara  1959  (akta  1978)  dan  Peraturan-peraturan  1990  (Pindaan 2007) iaitu tanggungjawab menjaga kad  pengenalan menyatakan, 

orang  yang  kepadanya  suatu  kad  pengenalan  telah  dikeluarkan  hendaklah,  selepas  itu  dan  selagi dia masih menjadi orang berdaftar semula  di  bawah  peraturan-peraturan  ini,  pada  setiap  masa  membawa  pada  dirinya  kad  pengenalan  dan   tertakluk   kepada   peruntukan-peruntukan  peraturan-peraturan  ini.  Kegagalan  mana-mana  individu  mengemukakan  dokumen  pengenalan  diri ketika diperiksa oleh pihak polis adalah satu  kesalahan mengikut Peraturan 25(1)(n) PPPN 1990.  

7. Apakah skop undang-undang di Malaysia yang secara asasnya perlu diketahui PPP?
Secara amnya, skop undang-undang di Malaysia dapat dibahagikan kepada dua iaitu undang-undang sivil dan undang-undang jenayah. Undang-undang sivil mengawal hubungan di antara individu dengan individu manakala hubungan di antara individu dengan kerajaan dikawal oleh undang-undang jenayah. Apabila seseorang individu mendapati haknya telah terkesan akibat perbuatan atau peninggalan seseorang yang lain, individu tersebut akan menuntut melalui prosiding undang-undang sivil di mahkamah terhadap pihak satu lagi bagi mendapatkan ganti rugi atau remedi yang dibenarkan oelh undang-undang.
Prosiding jenayah melibatkan tindakan pendakwaan jenayah yang dimulakan oleh pendakwa raya terhadap mana-mana individu yang melakukan kesalahan jenayah di sisi-undang-undang. Kesalahan jenayah lazimnya melibatkan jenayah kepada negara, jenayah kepada mahkamah, jenayah harta dan jenayah terhadap diri sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan