JOM BOOKCAFE

Isnin, 15 September 2014

4 KAEDAH PENTING AMAR MA’RUF & NAHI MUNKAR MENGIKUT AL-QURAN & SUNNAH

Oleh:Ustaz Fathul Bari Mat Jahya

268810_10151939846633327_1785552112_nDi dalam sebuah buku yang menarik, karangan Dr. Ar-Ruhaili bertajuk Qawa’id al-Muhimmah fil Amri bil Ma’ruf wan Nahya ‘anil Munkar Fi Dhau’il Kitaabi was Sunnah (Kaedah-kaedah Penting Dalam Amar Ma’ruf Nahi Munkar Mengikut Al-Quran dan As-Sunnah), disusun empat peringkat cara menegur manusia. Hal ini penting kerana sebahagian kita apabila mendapat sesuatu berasaskan fakta kita merasa seronok untuk menyampaikannya kepada orang ramai, dan penyakit kita pula ialah kita ingin orang berubah dengan serta merta.
Jadi kitab ini menjelaskan peringkat-peringkat bagaimana kaedah Nabi menasihati manusia. Sebahagian orang hanya mengikut contoh Nabi yang tegas dan keras sahaja dalam dakwahnya, contoh ketika Nabi lembut dia tidak mengambilnya. Sebahagian yang lain pula mengambil contoh ketika Nabi lembut sahaja, diguna pakai untuk semua orang. Dalam kitab tersebut disusun empat peringkat mengikut keadaan;

Pertama: Lembutkan perkataan
Bagi orang yang jahil, nasihatinya dengan lemah lembut. Dalam hadis Abu Hurairah yang diriwayatkan oleh Abu Dawud, Nabi sallallahu’alaihi wasallam di kala ingin menasihati di dalam beberapa isu, Baginda sallallahu’alaihi wasallam bersabda,
أنا منكم بمنزلة الوالد وعلمكم
“Aku dari kalangan kamu dengan kedudukanku seperti ayah, dan aku mengajari kalian.”
Maksudnya, Nabi menegur dan memperbetulkan sahabat dengan cara Baginda menggambarkan dirinya sebagai seorang ayah. Bagaimana seorang ayah menegur anak? Ayah menegur anaknya kerana menginginkan kebaikan untuk anaknya.
Lihat apa yang Nabi tampilkan. Berbeza dengan sikap sebahagian kita yang menjerkah dan memalukan orang yang dinasihati sehingga nasihat itu tidak memberikan sebarang kebaikan kepadanya, malah membuatkan dia semakin jauh daripada kita.
Sebab itu di dalam hadis yang masyhur, apabila datang kepada Nabi orang Yahudi yang mengucapkan “As-saam ‘alaikum” (celaka ke atas kamu), Aisyah berkata “Laknat Allah kembali ke atas kamu.” Kata Nabi sallallahu’alaihi wasallam, “Ya Aisyah, innallaha yuhibbu ar-rifqa fil amri kul” (sesungguhnya Allah menyukai kelembutan di dalam semua urusan).
Kemudian Nabi sallallahu’alaihi wasallam membalas kembali ucapan Yahudi tersebut, “wa’alaikum” (dan ke atasmu juga). Kan lembut sahaja perkataan itu walaupun maksudnya menikam. Nabi tidak menggunakan perkataan celaka dan laknat.
Seperti Imam Syafi’i dan muridnya Al-Muzani. Al-Muzani apabila ingin mengkhabarkan perawi hadis itu pendusta dia mengatakan “kazzab” (pendusta), Imam Syafi’i berkata kepadanya, “layyin qaulak” (lembutkanlah perkataanmu). Al-Muzani bertanya, apa yang perlu aku sebutkan? Sebutkanlah “laisa bi syai’” (dia tidak ada apa-apa). Maksud tidak ada apa-apa bererti dia pembohong dan jangan mengambil hadis daripadanya satu pun. Itu maksudnya tetapi perkataan yang digunakan itu cantik.

Jumaat, 12 September 2014

VIDEO INSPIRASI:KENAPA??? WHY?????



 Simon Sinek - Start with Why: How Great Leaders Inspire Actiont with Why: How Great Leaders Inspire Action