JIKA
ANDA BERSABAR DALAM SEDETIK KEMARAHAN,ANDA AKAN TERSELAMAT DARIPADA KEDUKAAN
SERATUS HARI-PEPATAH CINA
Ubah
Cara Berfikir
ORANG yang sedang marah cenderung menuturkan
kata-kata yang kurang enak didengar,dan mencerminkan apa yang bermain di
fikiran mereka.Ketika marah, pemikiran akan menjadi terlalu negativ dan
dramatik.
Cubalah
ubah pemikiran sebegini dengan sesuatu yang lebih rasional.Misalnya,daripada
berkata, “Oh teruknya,dasyatnya,musnah segalanya”,cubalah pujuk diri anda dengan
berkata,” ia amat mengecewakan dan saya sedih mengenainya ,tetapi dunia belum
kiamat dan marah tidak akan menyelesaikan masalah.”
Berhati-hatilah
terhadap perkataan-perkataan seperti “tidak” atau “selalu” apabila bercakap
mengenai diri anda dan orang lain.”Mesin ini tidak pernah bekerja dengan
baik”ataupun “Awak selalu lupa” bukan saja kata-kata yang kurang tepat malah ia
juga membuatkan anda beraa kemarahan anda berasas dan tidak ada jalan untuk
menyelesaikan masalah.
Ia
juga meminggir dan memalukan orang lain yang sebaliknya mungkin bersedia untuk
berdamai dengan anda.
Ingatkan
diri anda bahawa berasa marah tidak akan menyelesaikan sebarang masalah.Ia
tidak akan membuatkan anda berasa lega ( dan sebaliknya membuatkan anda berasa
lebih dahsyat lagi).
Lojik
mengalahkan kemarahan kerana perasaan marah sekalipun wajar,boleh bertukar
menjadi tidak rasional.Jadi gunakan lojik (walaupun tidak menyelesakan) kepada
diri anda.Ingatkan diri anda bahawa “dunia bukannya hendak bernusuh dengan
anda”,anda Cuma sedang berdepan dengan saat-saat sukar dalam kehidupan.
Lakukannya
setiap kali anda berasa marah hanya mengeluarkan yang terbaik bagi diri
anda,dan ia membantu anda memperoleh perspektif yang lebih seimbang.
Orang
yang pemarah cenderung menuntut banyak benda : dilayan dengan
elok,dihargai,disepakati,bersedia melakukan sesuatu mengikut cara yang
digemarinya.
Semua
orang mahukannya,dan kita semua terlika dan kecewa apabila tidak
memperolehnya.Tetapi orang yang marah menuntutnya ,dan apabila tuntutan mereka
tidak dipenuhi,kekecewaan mereka bertukar menjadi kemarahan.
Sebagai
sebahagian daripada penyusunan semula kognitif mereka,orang yang marah perlu
menyedari bahawa sikap mereka yang suka menuntut dan menterjemah jangkaan
mereka menjadi keinginan atau hasrat mereka.Dalam perkataan lain,mengatakan
“saya ingin” adalah sesuatu yang lebih menyihatkan daripada mengatakan “saya
menuntut” atau “saya mesti mendapatkannya”.
Apabila
tidak mampu mendapatkan apa yang dihajati,anda mula berasa kecewa,sedihdan
dilukai-tetapi tidak marah sebagai satu cara untuk mengelak daripada
dilukai,tetapi itu bukan bermakna kelukaan itu hilang begitu saja.
Memperbaiki Komuikasi
Orang
yang pemarah cenderung “melatah” dengan mudah membuat kesimpulan yang
kadangkala tidak tepat.Perkara pertama yang perlu diambil jika anda terbabit
dalam perdebatan yang hebat ialah bersabar dan berfikir menerusi respons
anda.Jangan sebut perkara pertama yang muncul di fikiran.Fikir dengan teliti
sebelum anda bersuara.
Pada
masa yang sama,dengar dengan teliti apa yang diperkatakan oleh orang lain dan
ambil sedikit masa sebelum anda menjawab.
Adalah
perkara biasa jika anda cuba membela diri apabila dikritik tetapi jangan
melawan.Sebaliknya dengarlah kata hati anda:mesej nahawa orang ini mungkin
berasa terpinggir atau tidak disayangi.
Anda
mungkin perlu banyak bersabar dan beri ruang untuk bernafas,tetapi jangan
biarkan kemarahan anda,ataupun kemarahan orang lain menyebebkan perbincangan
tidak dapat dikawal.Bersabar sambil cuba bertenang boleh mengelak keadaan
menjadi bertambah teruk.
Ubah
persekitaran
Kadangkala
perekitaran boleh menyebabkan kita meradang dan marah.masalah dan tanggungjawab
boleh membebankan anda dan membuatkan anda marah dengan “perangkap” yang anda
telah terjebak ke dalamnya dan kepada kesemua manusia dan benda yang membuat
perangkap itu.
Kasihani
diri anda.Pastikan anda meluangkan sedikit masa untuk diri sendiri ketika anda
benar-benar tertekan.
Panduan
Segera
Pilih
masa yang sesuai:Jika anda cenderung bertengkar dengan
pasangan anda apabila anda cuba berbincang di sebelah malam,ada kemungkinan
anda keletihan,fikiran terganggu atau sekadar tabiat.Cubalah ubah masa itu
apabila anda bercakap mengenai kepentingan perkara tersebut agar perbualan
tidak menjurus kepada pertengkaran.
Elakkan
diri:
Jika keadaan bilik anak yang bersepah menaikkan darah anda ketika anda
melihatnya,tutuplah pintu bilik tersebut.Jangan biarkan diri anda melihat
perkara-perkara yang boleh membuatkan anda marah.Jangan berkata, “Anak saya
sepatutnya segera mengemas biliknya agar aya tidak lagi marah kepadanya!”itu
bukan alasannya.Apa yang penting ialah menenangkan diri anda.
Cari
alternatif: Jika anda terperangkap setiap hari dalam kesesakan
lalu lintas yang membuatkan anda marah atau geram,cubalah cari jalan atau laluan
lain.Ataupun anda boleh menaiki kenderaan awam.
Ingat,anda
tidak boleh menyingkirkan perasaan marah dan ia bukanlah sesuatu yang baik jika
anda boleh menghilangkannya.Di sebalik segala usaha yang dijalankan akan
berlaku perkara-perkara yang membuatkan anda berasa marah malah kadangkala
kemarahan itu adalah wajar.
Hidup
ini akan sentiasa dipenuhi kekecewaan,kesakitan,kehilangan dan tindak tanduk
orang lain yang di luar jangkaan.Anda tidak boleh mengubahnya,tetapi anda boleh
mengubah cara sesuatu kejadian mempengaruhi anda.
Mengawal
kemarahan boleh menjauhkan mereka daripada menjadikan anda lebih tidak gembira
dalam jangka panjang.
Bersenam
Reda Kemarahan
JANGAN biarkan diri menjadi mangsa kepada
kemarahan.Jika anda memilih untuk mengawal kemarahan anda,perasaan itu tidak
lagi meletakkan anda dalam bahaya.Anda boleh meluahkannya dalam cara yang mudah
ditangani berbanding menentangnya terang-terangan dan kemudian dipengaruhinya.
Strategi
berikut dipetik dari majalah Here’s Health (Mac 1999) boleh membantu
meningkatkan kedearan mengenai bahaya marah,mengalaminya sendiri dan menangani
kemarahan secara lebih bertanggungjawab dan produktif.
Di
penghujung hari ambillah masa selam 5 minit dan lakukan yang berikut
1. Secara
MENTAL,ingati semula perkara-perkara yang membuatkan anda marah atau yang
hampir menimbulkan kemarahan anda,antaranya
·
Pengalaman luaran anda(tekanan kerja
yang tidak wajar,diri diperkecilkan,diancam,perkhidmatan kurang memuaskan)
·
Pengalaman orang lan yang tempiasnya
turut anda rasai (misalnya anak dibuli)
·
Pengalaman dalaman anda sendiri melalui
kenangan atau di luar kesedaran anda (seperti filem yang mengngatkan diri anda
pernah ditipu)
·
Kekecewaan fizikal(berasa kurang
berupaya melakukan apa yang diingini)
·
Kekecewaan mental(tidak berupaya member tumpuan
atau menyelesaikan masalah)
2. PERIKSA
tubuh untuk mengenalpasti tanda-tanda kemarahan seperti (urat menegang,sakit
kepala dsbnya)
3. LAKUKAN
senaman yang boleh meredakan ketegangan (seperti seminit dua meregang tubuh
atau berlari setempat)
4. TENANGKAN sistem saraf anda.Perlahan-lahan tarik nafas
3-4 kali.
5. CATATKAN
langkah-langkah yang ingin anda ambil tanpa meluahkan perasaan (seperti ingin
bercakap lebih lembut atau menulis surat aduan)
Sumber:Kekuatan Emosi Cara Tangani Jatuh Bangun Dalam Hidup
Panduan dari Persatuan Pengguna Pulau Pinang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan