JOM BOOKCAFE

Jumaat, 13 April 2012

KAWAN,TEMAN ATAU SAHABAT

Nabi Muhammad s.a.w adalah Rasul Allah dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir (yang memusuhi Islam) dan sebaliknya bersikap belas kasihan sesama sendiri (umat Islam)..Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud,dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) daripada Tuhan mereka serta mengharapkan keredaan-Nya (Surah al-Fath:29)

Kalau anda menjadi sahabat,adakah anda memilih menjadi Hang Tuah atau hang Jebat? Sekadar satu soalan,jawapannya terserah kepada anda.

Rakan sejawat atau rakan sekerja ialah orang yang satu profesyen dengan kita dan sama-sama melaksanakan tugas sebagai guru.Pada dasarnya,kawan,teman dan sahabat adalah sama sahaja maksudnya,iaitu mereka yang selalu berdamping dengan kita selain daripada kaum kerabat.

Kata orang berkawan biar seribu,berkasih biar satu.Jika berteman biar hilang kesunyian,jika bersahabat biar dari dunia hingga akhirat.Persoalannya teman yang hendak dicari itu adakah ia teman seperjalanan,teman biasa tapi mesra,teman sejati,teman sehidup semati,atau teman seorang hidup dan seorang lagi mati?Apa pula bezanya dengan sahabat?

Ada pendapat mengatakan perbezaan antara kawan,teman dan sahabat dapat dinilai melalui keakraban perhubungan.Hubungan dengan kawan biasanya biasa-biasa saja.Hubungan dengan teman lebih akrab daripada kawan manakala dengan sahabat hubungannya lebih erat lagi.

Dalam berkawan kita mencari teman,dalam berteman kita mencari sahabat.Dalam pengalaman hidup kita sebagai guru,tentu kita telah menemui pelbagai jenis kawan atau teman.Tentunya kita telah sedia maklum bahawa bukan semua orang dapat dijadkan teman baik atau sahabat.Apatah lagi Nabi s.a.w juga telah berpesan yang mafhumnya: seseorang itu menurut agama temannya,maka hendaklah kamu meneliti orang yang akan dijadikan teman baiknya.(HR Abu Daud & Tirmizi)

Jika kita berkesempatan merenung atau membayangkan wajah teman-teman yang kita kenali,kita akan dapati sebenarnya teman-teman kita itu adalah cerminan diri kita.Seseorang itu biasanya akan berkawan atau bersahabat dengan orang yang serasi dengan dirinya.Bagaimana kita menghadapi mereka,begitulah mereka melayani kita.What we give we get it back.Kalau kita boleh menjadi teman atau sahabat yang baik tetapi mereka tidak,maka itu adalah ujian buat kita yang memerlukan reda dan sabar.

Rasulullah s.a.w telah bersabda: Orang mukmin yang bergaul dengan orang lain dan sabar menghadapi gangguan mereka lebih baik daripada mukmin yang tidak bergaul dengan orang lain dan tidak sabar menghadapi gangguan mereka (Riwayat at-Tirmizi)

Malah kita sebenarnya memang wajib bergaul dalam usaha menegakkan amar makruf nahi mungkar.Kalau kita mendapat sahabat sejati dalam pergaula,itu merupakan bonus dan nikmat buat kita yang perlu disyukuri.Jika yang diperoleh sekadar teman seiring jalan alangkah baiknya jika kita jadikan dia sahabat yang sejati.

Antara ciri-ciri orang yang baik untuk kita jadikan sahabat menurut Imam al-Ghazali ialah:
  1. Baik akalnya-boleh berfikir dengan rasional,tidak kurang akal atau jahil.
  2. Baik budi pekertinya-berakhlak mulia dan bersopan santun
  3. Baik agamanya-bukan daripada golongan fasik atau maksiat.
  4. Zuhud-tidak tamakkan dunia
 Sahabat yang mempunyai ciri-ciri tersebut dapat membantu kita dalam menjalani hidup dan kerjaya yang penuh cabaran ini.Indahnya hidup ini jika guru dapat berteman dengan sahabat-sahabat sebegini,yang boleh diharapkan,dipercayai,sokong-menyokong,dan menyayangi antara satu sama lain.Sahabat yang baik adalah anugerah Allah S.W.T yang tidak ternilai.Sahabat yang baik menjadi penunjuk jalan,penguat langkah dan azam.Manusia yang lemah seperti kita tentunya memerlukan teman untuk berkongsi suka dan duka,untuk mengingatkan kita jika terleka.

Kisah Nabi Musa a.s Al-Quran (Surah Taha:29) yang memohon teman daripada Allah untuk membantu menguatkannya membuktikan betapa seorang manusia hatta seorang nabi sekalipun amat memerlukan teman untuk menemani dalam urusan seharian.

Saidina Umar al-Khattab r.a berkata,"Tiada satu kebaikan pun yang dianugerahkan kepada seorang hamba sesudah Islam,selain saudaranya yang soleh.Apabila seseorang di antara kamu merasakan sentuhan kasih sayang dari saudaranya,maka hendaklah ia berpegang kepadany,"yakni tidak melepaskannya dan menghargai teman tersebut kerana kita sebenarnya telah dianugerahi nikmat yang sangat besar.

Sahabat yang baik umpama penawar manakala sahabat yang jahat umpama racun.Jika kita ingin mendapat sahabat yang boleh penawar,kita hendaklah menjadikan diri kita sebagai penawar terlebih dahulu.Jika ingin dicintai kita terlebih dahulu mesti menanmkan rasa cinta kepada sahabat.

Hubungan persahabatan yang tulus dan ikhlas sebenarnya merupakan salah satu jalan menuju syurga Allah S.W.T.Hubungan persahabatan yang didasari cinta dan perpisahan kerana Allah akan mendapat naungan Arasy Allah  di Akhirat kelak.Abu Hurairah r.a meriwayatkan sabda Rasulullah s.a.w mafhumnya :Tujuh golongan manusia yang akan berada di bawah naungan Arasy-Nya pada hari yang tiada naungan melainkan naungan-Nya...dua orang yang berkasih sayang (bersahabat) bertemu dan berpisah kerana Allah (HR Muslim)

Saiyidina Ali k.w pernah mengatakan bahawa sahabat yang sebenar ialah orang yang sanggup membahayakan dirinya dan sanggup berkorban demi kemanfaatan sahabatnya.Mampukah kita menjadi sahabat sebegini?Cuba kita nilai diri kita dalam bersahabat berdasarkan tiga tingkat yang digariskan oleh Imam Al-Ghazali ini
  1. Tingkat pertama yang paling rendah menjadikan sahabat sebagai pembantu diri-mengutamakan keperluan diri sebelum sahabat.
  2. Tingkat kedua meletakkan sahabat setaraf dengan diri sendiri-sentiasa memenuhi keperluan sahabat sebagaimana keperluan diri.
  3. Tingkat ketiga mengutamakan sahabat lebih daripada diri sendiri-ini adalah tingkat kaum siddiqin yang benar-benar ikhlas dalam persahabatan.
Jika hubungan kita dengan sahabat tidak termasuk dalam salah satu kategori di atas,itu hanyalah persahabatan secara lahiriah yang tidak meresap jauh ke hati malah tidak berbekas pada akal dan agama.Persahabatan terbentuk dengan adanya jalinan perasaan,rasa keserasian,kebersamaan,saling memahami dan saling memerlukan.Persahabatan dalam Islam berteraskan keimanan dan persaudaraan Islam.

Fungsi atau peranan sahabat dalam profesyen perguruan amat penting kerana dengan adanya sahabat,ia dapat memotivasikan kita.Sahabat sentiasa bersama kita semasa senang mahupun susah,seiring dan sejalan,tidak berjalan dahulu meninggalkan kita atau ketinggalan di belakang kita.Tangannya sentiasa dihulur ketika kita memerlukan.Sahabat adalah penasihat,pemantau dan penyumbang bukannya pen "sumbang" kepada kerjaya kita.

Di sekolah teman sejawat amat penting bagi kita untuk membina pasukan (team building) dan bekerja secara berpasukan (team work).Kerja-kerja di sekolah kebanyakannya perlu dilaksanakan secara kolektif.Ini memerlukan kita mempunyai vision (wawasan) dan mission (cara merealisasikan wawasan) yang sama hala tuju dan saling mempercayai.tanpa kepercayaan dan hala tuju yang sama,ditambah pula dengan sikap mementingkan diri sendiri dan hasad dengki,kita tidak akan ke mana-mana.

kawan.teman atau sahabat mempunyai pengaruh  yang besar ke atas diri seseorang.Buruk baik seseorang dapat dinilai melalui sahabatnya.Justeru dalam kita berkawan,carilah teman dalam berteman carilah sahabat.andai telah bertemu sahabat,hargailah persahabatan itu,biarlah membawa hingga ke syurga.

Moga-moga Allah S.W.T mengurniakan sahabat yang boleh membimbing kita untuk menuju keredhaan-Nya.Moga-moga Allah S.W.T menjadikan kita sahabat yang setia mengajak teman ke arah kebaikan.Mudah-mudahan juga Allah S.W.T mengurniakan kepada kita nikmat persahabatan.

Kita mungkin hanya memerlukan masa hanya seminit untuk bertemu sahabat sejati tetapi memakan masa yang lama untuk mengenali,menghargai dan menyayanginya.Kita mungkin memerlukan seumur hidup pula untuk melupainya.Selamat menjalin persahabatan yang suci dan ikhlas.

MENCARI SAHABAT SEJATI UMPAMA MENCARI SEBUTIR PERMATA DI CELAH BUTIRAN PEPASIR DI PANTAI
nukilan dari buku : Guru Jutawan Akhirat 
                                terbitan Sektor Pendidikan Islam Jabatan Pelajaran Pulau Pinang.

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan