Apabila
sekali-sekala kita terasa terlalu ingin dipuji dan apabila yang kita
mahu dengar hanyalah kata-kata yang sedap-sedap sahaja, lebih-lebih lagi
apabila kita mempunyai kedudukan yang tinggi dalam organisasi atau
masyarakat, ditambah pula oleh orang disekeliling kita terdiri daripada
kaki ampu dan ‘bodek’, maka renungilah sejenak kisah raja tanpa bajunya
ini. Cerita pendek turun-temurun ini telah kita dengar sejak di bangku
sekolah rendah lagi. Memang sudah lama, namun iktibarnya dapat kita
manfaatkan sepanjang usia. Bukan sahaja untuk menilai dan memperbaiki
diri kita, malah untuk menilai orang lain, suasana dan perkembangan
semasa.
Kisahnya
bermula dengan seorang raja yang suka berpakaian cantik. Baginda
terlalu gilakan baju dan fesyen baru. Semua tukang jahit dalam negara
pemerintahannya sudah dikerahkan untuk menjahit baju barunya. Sehelai
demi sehelai. Apabila siap sahaja, raja terus memakainya dan muncul di
khalayak ramai. Kembang-kuncup hatinya apabila mendengar pujian rakyat
tentang kecantikan pakaiannya. Itulah saat yang paling bahagia dirasakan
dalam hidupnya. Bulan demi bulan, tahun demi tahun, itulah karenah raja
tersebut. Dan setiap kali raja muncul dengan pakaian barunya, rakyat
akan mengangguk-anggukkan kepala serta memuji-muji baju raja. Namun
walaupun telah silih berganti fesyen, silih berganti baju, raja masih
belum puas hati lagi. Raja masih merasakan bahawa ada lagi fesyen baru
yang belum dicubanya.
Maka menteri-menterinya
disekelilingnya pening kepala, apalagi yang boleh diusahakan untuk
memenuhi kehendak raja. Kehendak raja mesti dijaga, egonya mesti dikipas
terus-menerus. Dan untuk itu para menteri ‘kaki bodek’ sanggup berbuat
apa sahaja. Suka hati raja, maka selamatlah kedudukan mereka. Atas
desakan raja, maka para pun akhirnya sepakat untuk mewartakan satu
iklan besar-besaran – satu hadiah yang cukup lumayan kepada siapa yang
dapat menjahit satu pakaian fesyen terbaru untuk raja. Tukang-tukang
jahit dari seluruh pelusuk negara pun berduyun-duyun ke istana membawa
kertas cadangan, lengkap dengan lakaran dan sebut-harga masing-masing.
Namun raja tidak berkenan kerana semua tukang jahit itu sudah
dikenalinya. Kalau muka lama, tentu citarasanya juga sama dan daya
kreativitinya masih di takuk lama. Akhirnya, semua tukang jahit itu
pulang dengan kecewa. Tidak seorang pun diantara mereka yang diterima
cadangannya. Raja terus gelisah. Siapakah tukang jahit yang boleh
memenuhi citarasanya?
Berita tentang raja mencari tukang
jahit yang istimewa tersebar ke serata pelusuk negara. Berita sensasi
itu turut sampai ke telinga dua orang lelaki yang sangat bijak menipu.
Apalagi, otak licik merekapun berputar untuk mencari helah. Mereka
berdua pun sepakat untuk menipu raja. Dengan menyamar sebagai
tukang jahit yang terkenal mereka pergi ke istana untuk menawarkan diri
sebagai tukang jahit yang mampu menghasilkan pakaian yang sangat
istimewa. Raja dan para menteri yang sudah lama ‘pening kepala’ itupun
ditipu bulat-bulat dengan cerita-cerita gah daripada kedua tukang jahit
palsu itu. Kononnya pakaian yang akan mereka persembahkan buat raja
nanti sungguh istimewa tetapi sangat mahal harganya. Apalagi, demi
mendengar cerita tentang pakaian istimewa itu, rajapun melonjak-lonjak
kegembiraan dan memerintahkan agar baju yang dimaksudkan itu dibuat
segera. Belanja untuk membeli benang, jarum dan pelbagai peralatan
membuat pakaian pun dikeluarkan dari khazanah negara. Belanja yang
dikeluarkan sangat besar. Dan raja terpaksa memberi satu bilik khas
seperti mana yang diminta oleh kedua tukang jahit untuk menjahit pakaian
istimewa itu.
Tidak
lama selepas itu, kedua orang tukang jahit memaklumkan kepada raja
bahawa pakaian istimewa baginda telahpun siap. Lalu pada hari yang
ditetapkan itu para menteri mengiringi raja ke bilik khas tukang jahit
itu untuk memakai pakaiannya dan dari situ raja dijadualkan berangkat ke
halaman istana untuk berjalan di hadapan rakyat jelata yang telah sedia
menunggu untuk melihat pakaian raja yang baru. Tanpa
bertanggung-tangguh tukang jahit memakaikan pakaian istimewa raja
setelah baginda membuka semua pakaian yang sedia ada. Sambil
memakaikannya kedua mereka memuji betapa segak dan cantiknya raja dengan
pakaian barunya. Raja sungguh gembira walaupun sebenarnya baginda
sendiri tidak nampak akan baju serta seluarnya. Tetapi oleh kerana
pujian kedua tukang jahit, raja yakin sungguh bahawa pakaiannya memang
cantik, walaupun sebenarnya baginda sedang berbogel.
Apabila
keluar, menteri terkejut melihat raja yang berbogel, tetapi oleh kerana
raja begitu beria-ria memuji ‘bajunya’ maka para menteripun turut
memuji. Jika pujian raja sejengkal, para menterinya pula menambah hingga
jadi sehasta. Wah, raja bertambah suka!Keluar menuju halaman istana,
rakyat terpaku, apa tidaknya raja mereka sedang berjalan tanpa seurat
benangpun. Tetapi apabila melihat para menteri memuji
pakaian raja, maka seluruh rakyat pun segera memuji. Malah lebih
daripada pujian oleh para menteri. Pujian sehasta jadi sedepa.
Masing-masing memuji dengan bersorak ria. Apalagi, raja pun terus
berjalan dengan lagak sombong dan bangganya. Kali ini raja benar-benar
puas hati. Tidak disangkanya baju dan seluarnya begitu istimewa.
Tiba-tiba,
seorang budak kecil berteriak, “raja tak berpakaian! Raja berbogel.”
Semua orang terkejut dengan keberanian dan kelantangan budak tersebut.
Mereka terus tersentak. Minda yang tertutup tadi telah terbuka.
Kejujuran budak itu telah mencairkan sifat memuji secara membabi buta
mereka.Ya, raja memang berbogel. Raja tidak berpakaian. Apalagi mereka
pun ketawa beramai sambil mengejek raja. Menteri-menteri
pun terkejut. Benar, raja memang berbogel. Pakaian istimewa yang tidak
kelihatan itu memang tidak ada lansung. Melihat keadaan itu raja pun
tersedar. Barulah raja mengakui hakikatnya bagainda memang tidak
berpakaian dan sedang berdiri di hadapan seluruh rakyatnya. Malunya
tidak terkira. Lalu dengan pantas, baginda berlari lintang-pukang menuju
ke dalam istana di tengah-tengah ejekan rakyatnya.
Itulah
nasib pemimpin yang kaki ampu. Justeru mengharapkan pujian dan
sanjungan, telah ramai para pemimpin yang kecundang. Pujian membutakan
mereka daripada melihat kelemahan dan kekurangan diri. Mereka telah
merasakan begitu ‘super’ sehingga terlanjur bertindak di luar kemampuan
diri. Ada yang cuba menunjukan kekuatan dengan harta, sehingga lupa
hutang sudah keliling pinggang. Mereka berbelanja besar, kerana
disitulah dirasakannya mertabat dan derjat kepimpinannya. Rumah dan
kereta besar seolah-olah menjadi penunjuk kepada kewibawaannya. Mereka
terlupa, berlagak kaya akan menyebabkan seseorang menjadi papa. Ya,
jika ‘kebesaran’ seseorang ditentukan oleh kereta dan rumahnya yang
besar, maka siapakah mereka apabila kereta besar dan rumah yang besar
itu hilang? Bukankah itu menunjukkan yang mereka hanyalah ‘sikerdil’
yang berdiri di bawah bayang-bayang hartanya? Pemimpin yang begini
adalah salinan peribadi raja yang merasakan hebat dengan bajunya bukan
oleh sikap prihatinnya terhadap nasib rakyat di bawah pimpinannya.
Selalunya
pemimpin yang gila puji akan dikelilingi oleh pengikut yang kaki ampu.
Dan bila ini terjadi, yang menderita adalah pengikut. Pengikut akan
terus diperkudakan oleh orang atasan demi membodek pemimpin no.1.
Penderitaan pengikut, kelemahan dasar dan pelaksanaan kepimpinan serta
lain-lain hal yang negatif tidak akan sampai ke atas, justeru telah
ditapis terlebih dahulu oleh pemimpin lapisan kedua. Siapa berani
melawan arus? Jika pemimpin utama hanya mahupun yang manis-manis. Maka
‘dibancuhlah’ berita yang manis-manis walaupun dari bahan dan perisa
yang palsu. Pesan nabi, “katakanlah yang benar walaupun pahit,” tidak
diamalkan lagi. Dan ramailah ‘syaitan bisu’ yang diam bungkam terhadap
keburukan di depan mata. Lama kelamaan, pemimpin utama semakin tersasar.
Tetapi tidak ada siapa yang berani menegur, kerana semuanya menutup
akal dan hati dan akhirnya yang tersasar tetap dianggap benar.
Kehadiran
dua tukang jahit yang pembohong di sisi raja yang gila puji adalah satu
fenomena biasa dalam dunia kepimpinan masakini. Tidak kira apa corak
organisasi dan misinya, tetapi jika penyakit gila puji pada pemimpin
atasan terus disuburkan oleh orang kanan yang tidak bertanggung-jawab,
maka kemusnahan akan berlaku, cepat atau lambat. Jika setiap teguran dan
kritikan terus dicap sebagai ‘menderhaka’ maka para pemimpin akan
kehilangan orang-orang setia yang tidak suka bermuka-muka. Sedangkan
sejarah kepimpinan yang berjaya dikalangan para Rasul dan khulafaur
Rasyidin semuanya mengamalkan sikap terbuka kepada teguran. Rasulullah
pernah ditanya tentang satu keputusannya dalam satu peperangan. “Apakah
ini dari wahyu ya Rasululllah?” tanya para sahabat. Jika bukan, maka
para sahabat berani memberi cadangan balas. “Aku akan betulkan kau
dengan mata pedang,” jerit seorang rakyat Umar apabila Sayidina Umar
minta ditegur jika bersalah dalam urusan pemerintahannya. Dan Umar
sendiri pernah berkata, “perempuan itulah yang benar, Umarlah yang
salah,” apabila pandangannya tentang mas kahwin ditolak oleh seorang
wanita tua.
Semakin
tinggi pokok yang kita naik maka semakin kuatlah angin yang menggoyang,
maka begitulah keadaannya dengan para pemimpin. Semakin tinggi
kedudukannya dalam masyarakat maka semakin banyak ujian yang mesti
dihadapinya. Ujian dalam bentuk kesusahan, cercaan dan kekurangan
biasanya mudah dihadapi. Selalu ujian jenis ini menjadikan jiwa para
pemimpin lebih kuat, lebih ikhlas dan lebih sabar. Layang-layang akan
terbang tinggi jika melawan angin, maka begitulah taraf dan mertabat
kepimpinan, semakin diuji maka semakin tinggi kualiti kepimpinannya.
Namun keadaan sebaliknya boleh berlaku apabila para pemimpin diuji
dengan kesenangan, pujian dan kenikmatan. Keadaan ini boleh menyebabkan
sesorang pemimpin leka. Mereka mula merasakan diri mereka besar dan
‘super’. Dan pada ketika itulah datangnya kaki bodek yang mengipas
hingga para pemimpin lena dengan pujian dan sanjungan. Apa sahaja yang
dibuatnya dirasakan serba kena dan dia merasakan sebarang kritik adalah
untuk menggugat kepimpinannya. Maka ketika itulah orang-orang yang jujur
mula meninggalkannya. Yang tinggal hanyalah ‘sokong yang membawa
rebah’.
Setiap
orang mempunyai ‘bilnd spot’nya tersendiri, termasuk para pemimpin. Ia
adalah kelemahan diri kita yang terletak pada sisi lain yang tidak
kelihatan pada pandangan pandangan kita sendiri. Maka setiap orang
memerlukan orang lain untuk menegur dan menyatakan kelemahan dirinya.
Justeru Rasulullah saw pernah menyatakan bahawa orang mukmin adalah
cermin kepada saudaranya yang lain. Ertinya, kita mesti membuka pintu
hati dan minda untuk melihat diri kita melalui persepsi orang lain – dan
dalam konteks ini, jika seorang mukmin pasti dia akan
menegur dan membetulkan saudaranya dengan jujur dan kasih-sayang. Malah
menurut Imam Ghazali, seseorang boleh melihat aib dirinya bukan sahaja
melalui kacamata dan penilaian guru atau sahabatnya, tetapi juga dari
pandangan musuh-musuhnya. Musuh akan mengatakan sesuatu ‘yang tidak
baik’ terhadap diri kita, dan mungkin sesuatu yang tidak baik itu
benar-benar ada pada diri kita yang selama ini tidak tergamak disebut
oleh orang-orang yang rapat dengan kita. Maka ketika itu ‘kejian’ oleh
musuh adalah ‘rahmat’ yang dengannya kita boleh memperbaiki kesilapan
kita.
Hakikatnya
masih ada para pemimpin yang belum mendapat iktibar daripada cerita
tanpa bajunya ini. Mereka masih tidak dapat membezakan antara sikap
optimis dengan realistik. Terlalu optimis akan mendedahkan
kita kepada sikap suka puji yang kononnya akan mendorong peningkatan
kualiti dan visi kepimpinan kita. Sedangkan sewajarnya mereka bersifat
realistik dengan merasakan bahawa dalam apa jua kelemahan diri sentiasa
ada. Kadangkala kelemahan itu kecil sahaja, namun akibat memandang
enteng, yang kecil itu akhirnya membesar dan menghalang kelancaran
kepimpinan kita. Ya, berapa ramai orang yang terjatuh kerana tersepak
batu kecil… dibandingkan dengan terlanggar batu besar?
Yang
pastinya dunia kepimpinan menagih kejujuran persis kanak-kanak yang
masih bersih dari sebarang kepentingan (dalam cerita ini) untuk
dimurnikan semula. Mereka yang tidak bergantung hidup kepada pemimpin
sahaja yang dapat menyuarakan kebenaran tanpa segan silu. Bukan benci,
tapi sayang. Sayang isteri tinggal-tinggalkan, sayang anak
tangan-tangankan, sayang pemimpin tegur-tegurkan! Tapi risikonya besar…
bayangkan jika jarum injeksi seorang doktor dilihat sebagai pisau
seorang pembunuh…Tentu sahaja kejujuran menagih korban. Hang Nadim telah
terkorban kerana kejujurannya di hadapan raja Singapura. Entah apa nasib ‘budak’ yang menyebabkan
raja diketawakan dalam cerita ini…Dan apakah nasib mereka yang sanggup
berkata benar di hadapan para pemimpin disepanjang zaman? Sabda Nabi
Muhammad antara lain bermaksud, bahawa antara jihad yang besar ialah
menyatakan kebenaran di hadapan raja yang zalim… Sanggupkah kita?
Sumber:http://genta-rasa.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan