Sabtu, 6 Oktober 2012
LDP DASAR DAN PELAKSANAAN KOKURIKULUM 2012
Dasar Kokurikulum
MUAT TURUN BAHAN LDP KOKURIKULUM 2012 SMK TANJONG BUNGA
CONTOH RANCANGAN TAHUNAN PERSATUAN DAN KADET 2012
Terdapat Tujuh Faktor Kenapa Penyakit Hasad Dengki Menguasai Diri Manusia
Oleh: Ustaz Abu Basyer
Sahabat yang dirahmati Allah, Hasad dengki adalah satu sifat mazmumah yang dibenci oleh Allah
S.W.T. Sesiapa yang ada sifat ini sebenarnya ia tidak meredai ketentuan
Allah S.W.T yang telah dikurniakan sesuatu kelebihan atau nikmat kepada
seseorang dikalangan hamba-hamba-Nya.
Terdapat tiga ciri sekiranya ada pada diri seseorang ia mempunyai penyakit hasad dengki.
1. Iaitu menginginkan nikmat yang diperolehi oleh orang lain hilang atau berpindah kepadanya.
2. Seseorang yang bersifat dengki tidak ingin melihat orang
lain mendapat nikmat atau tidak ingin melihat orang lain menyerupai atau
lebih daripadanya dalam sesuatu perkara yang baik. Orang yang bersifat
demikian seolah-olah membangkang kepada Allah subhanahu wata‘ala kerana
mengurniakan sesuatu nikmat kepada orang lain.
3. Orang yang berperangai seperti itu juga sentiasa dalam
keadaan berdukacita dan iri hati kepada orang lain yang akhirnya
menimbulkan fitnah dan hasutan yang membawa kepada bencana dan
kerosakan.
Di dalam kitab Ihya’ Ulumuddin karangan Imam Al-Ghazali ada
disimpulkan tujuh faktor yang menimbulkan perasaan hasad dengki
tersebut. Antara lain :-
1) Perasaan Permusuhan dan Kebencian
2) Merasa Diri Mulia
3) Takabbur
4) Ujub
5) Takut Terlepas Sesuatu Tujuan dan Habuan
6) Ghairah Menjadi Ketua dan Mencari Populariti
7) Busuk Hati.
Huraian faktor-faktor tersebut adalah seperti berikut.
Pertama : Perasaan Permusuhan dan Kebencian
Ini adalah sebab yang paling banyak menimbulkan kedengkian. Kerana
sesiapa yang disakiti oleh seseorang lain atas sebab-sebab tertentu atau
menyangkalnya dalam tujuan-tujuan tertentu lantaran alasan-alasan
tertentu, hatinya pasti marah lalu membenci orang yang menyakitinya itu,
maka tertanamlah bibit dengki dalam dirinya. Dengki mengundang
perlakuan yang agresif untuk memuaskan hatinya.
Pendek kata perasaan hasad dengki sentiasa bergandingan dengan
perasaan marah dan permusuhan. Semua manusia pada dasarnya memiliki
sifat marah, kerana marah adalah salah satu tabiat manusia. maka agama
tidak melarang marah, tetapi kita diperintahkan untuk dapat
mengendalikan marah dan senantiasa menjadi pemaaf.
Fiirman Allah s.w.t yang bermaksud : “Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh”
(Surah Al-A’raaf ayat 199)
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : ”Orang yang terkuat di
kalangan kamu semua ialah orang yang dapat mengalahkan hawa nafsunya di
ketika dia marah dan orang yang tersabar ialah orang yang suka
memberikan pengampunan di saat dia berkuasa memberikan balasan
(kejahatan orang yang menyakitinya)”
(Hadis Riwayat Baihaqi)
Kedua : Merasa Diri Mulia
Perasaan ini manifestasinya ialah seseorang itu merasa keberatan
kalau ada sesiapa yang dianggapnya mengatasi dirinya. Dia tidak rela
kalau ada orang lain melebihinya. Kalau ada orang –orang sepertinya yang
mendapat lebih pangkat, kuasa, ilmu dan harta, dia bimbang kalau-kalau
orang tersebut akan bersikap sombong terhadapnya. Dia tidak boleh tahan
dengan sikap mengatasi yang ditunjukkan oleh saingannya itu. Malah dia
tidak boleh menerima apa yang dirasakannya sebagai sikap mengatasinya.
Jumaat, 5 Oktober 2012
RAMAI PENGAJAR SEDIKIT PENDIDIK
Pengajar dan
pendidik.Adakah terdapat perbezaan makna bagi dua perkataan ini. Pengajar dan
pendidik ialah insan yang membawa manusia mengenal sesuatu.Mengajar manusia
daripada tidak tahu kepada tahu.
Ramai
mengajar sedikit mendidik.Mencari perbezaan makna dalam dua kata .Hakikatnya
apabila direnung kata-kata antara mengajar dan mendidik,pastinya akan membawa
kepada satu definisi baru dalam membawa manusia mengenal diri dan
menyempurnakan tugasnya sebagai khalifah di muka bumi ini.
‘Pengajar
dan Mengajar’ membawa manusia kepada tahu,tetapi tahu sahaja tidak cukup untuk
membangkitkan kesedaran dan menggerakkan perbuatan.Hakikat mengajar tidaklah cukup
sempurna dalam membawa manusia menjadi cukup ikhlas dalam penghayatan
amalannya.Wilayah ‘mengajar’ juga tidak cukup luas untuk meliputi manusia agar
menyedari akan hakikat ilmu yang sampai kepadanya.Mengajar mengenalkan manusia
supaya “tahu” bahawa dia adalah hamba Allah tetapi masih tidak jelas dalam
menyampaikan “keyakinan dan kesedaran” bahawa dia adalah “di bawah” kekuasaan
Allah.
Jadi
apa yang menyampaikan manusia kepada wilayah sedar bahawa dia adalah hamba
Allah.Bukankah tahu itu mengenalkan ilmu?Benar, tahu itu mengenalkan
ilmu,tetapi sampai penghayatan ilmunya itu hanya terbatas di kepala bukan di
hati.Itulah sebabnya di atas dunia ini masih kelihatan ramai manusia yang
sanggup melakukan kejahatan walaupun tahu bahawa dia adalah hamba Tuhan.Dia
sekadar tahu kerana diajar,tetapi belum masuk ke wilayah ilmu kerana dia belum sedar.
Lalu
bagaimana mewujudkan kesedaran setelah “tahu”.Melahirkan masyarakat yang
ilmunya di hati bukan semata-mata di
atas kepala,yang hanya mampu memuntahkan berjuta teori di atas kertas tetapi
buta dalam membezakan insan dengan lampu jalan .Halus kita salami akal budi,bawalah
pengajar menjadi pendidik.,memindahkan ilmu di kepala meresap ke hati.Mendidik itu menyampaikan ilmu jua
tetapi bezanya mendidik itu mampu menjadikan tahu itu masuk ke dalam wilayah
ikhlas.Menjadikan ilmu itu berbekas di dalam hati-hati manusia.Menembus tembok
kekuasaan dan menakluki wilayah keredhaan Tuhan sudah semestinya bukan hanya
dengan berjuta “tahu”,tetapi dengan didikan pengetahuan yang mampu menyampaikan
manusia ke puncak tertinggi penghayatan iman.Itulah keikhlasan…
Moral of the story : jangan
berlagak tahu semua perkara.. dan didiklah hatimu menghayati hikmah ilmu disebalik
kejadian peristiwa..tahu tanpa memahami…tetap
namanya kebodohan tanpa disedari.
LEE102.
Khamis, 4 Oktober 2012
Ciri-ciri Pelajar yang Gagal !!!!
Kes Buli: Antara Pembuli dan Mangsa Buli
BUANG SEKOLAH !!!
Oleh: Marni (Blog Marni)Cabaran terbesar dalam usaha membentuk sahsiah diri pelajar di sekolah bukannya datang daripada Falsafah Pendidikan Negara. Bukan daripada segala sistem yang mengawal proses pengajaran dan pembelajaran di tanah air tercinta. Bukan juga daripada pengaruh luar yang ada di sekeliling kita. Cabaran terbesar dalam usaha membentuk sahsiah diri pelajar di sekolah datangnya daripada ibubapa.
Beberapa hari lalu, kita mendengar kisah
20 orang pelajar pelajar Sekolah Berasrama Penuh Integrasi, Kubang
Pasu, Kedah dibuang sekolah. Ibu bapa kepada para pelajar ini bingkas
bangun dan bersuara melalui media. Kononnya nasib anak mereka tidak
terbela. Kononnya mereka tidak diberi peluang berbincang tentang apa
yang sudah dilakukan oleh anak mereka.
Jauh sekali pertimbangan dibuat tentang
nasib pelajar yang menjadi mangsa perlakuan anak-anak mereka. Emosi
siapa yang terjejas dalam kes-kes buli sebegini, mangsa atau pemangsa?
Hairan, mengapa pula media mendedahkan ‘nasib malang’ pelajar yang
dibuang tanpa mengambil kira nasib malang pelajar yang menjadi mangsa?
MAJLIS SOLAT HAJAT 2012
Situasi
Azman sangat mnginginkan untuk mendapatkan sebuah motosikal tetapi hajatnya selalu tergendala oleh berbagai macam halangan.Rasman pula mahu melanjutkan pelajaran untuk mendapatkan diploma tetapi dia berasa kurang yakin kepada dirinya.Junaidah kehilangan anaknya dan sangat-sangat berhajat agar anaknya itu dapat dikembalikan kepadanya.Mereka semua perlukan bimbingan tentang amalan apakah yang baik untuk mereka agar apa-apa yang dihajatkan dapat diperolehi.Tidak ada yang lebih berkuasa selain Allah,kepunyaan-Nya segala yang ada di langit dan yang ada di bumi.Daripadanya datangnya segala kebaikan dan keburukan.Orang yang beriman ialah orang yang mempercayai segala kekuasaan Allah sementara orang yang tidak beriman pula tidak percaya terhadap kekuasaan Allah.
Firman Allah s.w.t
Maksudnnya:Mintalah pertolongan dengan kesabaran dan solat.Seungguhnya solat itu amat berat (untuk dilakukan) kecuali kepada orang yang khusyuk.
(Surah al-Baqarah:45)
Daripada Abu Darda',Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
"Sesiapa yang berwudhuk kemudian melakukan solat dua rakaat dengan sempurna maka Allah akan berikan kepadanya apa-apa yang dia minta sama ada cepat ataupun lambat."
(Riwayat Ahmad)
Cara-caranya
Caranya sangat mudah sama seperti kesemua solat-solat dua rakaat yang lain.Lakukanlah solat ini pada bila-bila masa tidak kira pagi,petang atau malam selain waktu-waktu haram
Rakaat Pertama
1. Niat dalam hati dengan berkata."sahaja saya solat sunat Hajat dua rakaat kerana Allah.
2.Takbir
3.Baca doa Iftitah
4.Baca Ta'awwudz
5.Baca surah al-Fatihah
6.Baca apa-apa sahaja surah yang dipilih
7.Takbir dan Rukuk
8.Iktidal dan bacaannya
9.Sujud dan bacaannya
10.Duduk dan bacaannya
11.Sujud dan bacaannya
12.Bangun rakaat kedua dengan takbir
Rakaat Kedua
1.Baca surah al-Fatihah
2.Baca apa-apa sahaja surah yang dipilih
3.Takbir dan rukuk
4.iktidal dan bacaannya
5.Sujud dan bacaannya
6.Duduk dan bacaannya
7.Sujud sesudah membaca bacaannya maka mintalah akan hajat kita.
8.Duduk tahuyat akhir dan bacaannya.
9.Salam penutup
Boleh dilakukan beberapa kali dalam sehari asalkan dalam satu-satu masa hanya cukup dua rakaat sahaja.Tidak ada riwayat yang sah yang dapat menyokong adanya bacaan surah atau ayat-ayat tertentu yang dibaca beberapa kali dalam solat ini sehingga menjadikannya ibadah yang susah dan berat.
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud
"Agama Islam itu mudah maka janganlah dipersulitkan."
Semua bacaan seumpama itu rekaan yang ditetapkan tanpa ada asasnya sama sekali
Sumber:Solat Sunat Kaitannya Dengan Keperluan Masa Kini
:Ustaz Abdul Rahman Mohamed
:Telaga Biru.
Rabu, 3 Oktober 2012
Mengapa Anda Lupa?
Oleh: Dr. Tengku Asmadi bin Tengku
Mohamad, Ph.D
Adakah masalah lupa merungsingkan
anda? Itu sudah pasti,
bukan? Sekiranya anda dapati anda sering kali lupa apa yang
telah dibaca, maka tahniah!! itu tandanya anda manusia normal.
Hasil kajian telah menunjukkan 80% dari apa yang kita baca hari
ini akan lupa hanya dalam masa 24 jam.
Jangan
cari alasan. Ramai
pelajar menjadikan lupa sebagai alasan untuk tidak belajar atau
membuat ulangkaji terlalu awal. "Buat apa baca sekarang esok
lupa juga". Inilah kata-kata yang sering diucapkan. Tahukah
anda, sebenarnya anda tidak lupa, cuma anda belum melakukan
cukup usaha supaya anda tidak lupa. Mudah bunyinya bukan??
Sebenarnya
wujud perbezaan antara belajar awal dengan belajar waktu musim
peperiksaan. Anda perlu belajar awal untuk menyediakan
nota-nota bermutu dan untuk memahami setiap mata pelajaran
dengan sebaik-baiknya. Jangan risau kalau masih banyak yang
anda belum ingat, yang penting telah banyak tajuk-tajuk yang
anda telah faham.
Jumaat, 21 September 2012
Perbezaan Angan-angan dan Harapan
Ketika seseorang mengharapkan sesuatu, dia harus mengetahui bahwa harapannya itu akan berkonsekuensi pada tiga hal:
1. Mencintai apa yang ia harapkan.
2. Ia merasa khawatir tidak mendapatkan apa yang ia harapkan.
3. Ia berusaha untuk mendapatkan apa yang diharapkan dengan segala kemampuannya.
Harapan yang tidak disertai satupun dari tiga hal di atas maka itu hanya angan-angan belaka. Harapan dan angan-angan adalah dua perkara yang berbeza. Setiap orang yang mengharapkan sesuatu maka pada dirinya akan muncul perasaan takut kehilangan apa yang ia harapkan, akan berusaha menempuh jalan untuk mendapatkan apa yang ia harapkan. Bila takut kehilangan apa yang ia harapkan maka ia akan segera berupaya agar tidak terluputkan dari apa yang ia harapkan.
1. Mencintai apa yang ia harapkan.
2. Ia merasa khawatir tidak mendapatkan apa yang ia harapkan.
3. Ia berusaha untuk mendapatkan apa yang diharapkan dengan segala kemampuannya.
Harapan yang tidak disertai satupun dari tiga hal di atas maka itu hanya angan-angan belaka. Harapan dan angan-angan adalah dua perkara yang berbeza. Setiap orang yang mengharapkan sesuatu maka pada dirinya akan muncul perasaan takut kehilangan apa yang ia harapkan, akan berusaha menempuh jalan untuk mendapatkan apa yang ia harapkan. Bila takut kehilangan apa yang ia harapkan maka ia akan segera berupaya agar tidak terluputkan dari apa yang ia harapkan.
Petua Pelajar Cemerlang dari Dr Fadzilah Kamsah
Berikut merupakan petua-petua dan ciri-ciri yang ada pada pelajar cemerlang, dari Dr Fadzilah Kamsah. Pelajar cemerlang akan:
- Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
- Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
- kita ingat 10 % apayang dibaca
- kita ingat 20% apa yang didengar
- kita ingat 50 % apa yang didengar & dilihat
- kita ingat 70% apa yang dicakapkan
- kita ingat 90% setelah dipraktikkan
- Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.
- Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah)
- Belajar dalam persekitaran kondusif.
- pastikan cahaya adalah terang
- kurangkan gangguan bunyi
- tampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
- tampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran
- kerusi dan meja menghadap kiblat
- jangan lupa untuk senyum
BENGKEL BAHASA MELAYU 2012
SMK Tanjong Bunga telah menganjurkan bengkel Bahaa Melayu bagi para pelajar khususnya kepada calon SPM pada tahun ini.Bengkel ini telah dianjurkan di bawah penyelarasan cikgu Puan Noor Afidah Bt Mat Desa.Penceramah jemputan yang menjalankan perbengkelan sepanjang program ini berlangsung ialah Encik Haji Ishak Bin Mad Salleh seorang guru cemerlang yang begitu berpengalaman dalam menyampaikan pengajaran dan pembelajaran untuk matapeajaran bahasa Melayu.Semoga,para pelajar khususnya kepada calon SPM tahun ini dapat memanfaatkan sepenuhnya ilmu yang diperoleh hasil daripada penganjuran bengkel ini....Semoga berjaya, pelajar SMK Tanjong Bunga.
Khamis, 20 September 2012
GURU DAN DOA
Kita sering berdoa.Kita mulakan pagi kita dengan membaca doa pagi dan kita juga membaca doa kita pada waktu petang.Kita membaca doa pagi memohon agar urusan kita pada hari itu dimudahkan Tuhan.Apabila kita telah sampai di rumah pada waktu petang,kita berdoa juga sebagai tanda kesyukuran kerana urusan kita pada hari ini telah dipermudahkan oleh Allah S.W.T.
Doa merupakan enjata orang Mukmin.Apa fungsi senjata?Senjata digunakan untuk mempertahankan diri dan melawan musuh.Doa dapat mempertahankan diri daripada gangguan syaitan yang jahat.Doa juga boleh menjadi perisai dan pendinding diri.
Manusia ada musuh luaran dan dalaman.Musuh luaran boleh ditentang dengan senjata luaran seperti ilmu mempertahankan diri.Adapun serangan dan musuh dalaman yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar perlu ditentang dengan kekuatan dalaman,iaitu dengan berdoa.Malangnya ramai orang hanya menitikberatkan senjata luaran seperti mempelajari silat,taekwando,karate do, tetapi melupakan doa sebagai senjata melawan musuh daripada dalam.
Ramai yang sering berdoa tetapi disangka tidak dimakbulkan.kita sebenarnya lupa bahawa doa itu ada beberapa kategori.Ada doa yang terus ditunaikan oleh Tuhan serta merta.Ada doa yang ditangguhkan untuk dibalas di akhirat nanti,dan ada doa yang ditukarkan dengan nikmat yang lain mengikut kebijaksanaan Tuhan.Ada doa yang memang ditolak Tuhan untuk kebaikan kita mengikut pengetahuan-Nya.
Oleh sebab itu janagnlah kita berburuk sangka kepada Allah S.W.T yang Maha Bijaksana dalam mengatur setiap perkara.Kita hanya memohon yang terbaik untuk kita tetapi sebenarnya yang mengetahui yang terbaik untuk kita hanyalah Dia.
Kita sering berdoa di sekolah.Kita berdoa di tapak perhimpunan setiap pagi,kita berdoa di dalam kelas setiap kali sebelum memulakan pembelajaran,kita menadah tangan berdoa dalam majlis yang kita adakan.Malangnya,apa yang kita minta dalam doa tidak atau belum dimakbulkan Allah S.W.T.
Mengapa doa tidak dimakbulkan?Bukankah telah diceritakan oleh Rasulullah s.a.w kisah seorang lelaki dalam keadaan kusut masai berjalan jauh lalu berdoa "Ya Rabb,Ya Rabb."tetapi permintaannya tidak dimakbulkan oleh Tuhan.Bagaimana doanya hendak dimakbulkan sedangkan ia menjamah makanan yang haram,meminum minuman yang haram,memakai pakaian yang haram dan mulutnya disuapkan dengan sesuatu yang haram.
Ya,kita dan anak murid kita tidak mungkin menjamah makanan yang haram sebelum kita memulakan sesi pembelajaran,tetapi berapa ramai antara kita yang menghisap rokok sebelum sesi pembelajaran.Tidak ada di antara kita yang memakai pakaian yang dicuri tetapi berapa ramai antara kita yang memakai pakaian yang haram kerana tidak menutup aurat.
Kita tidak pernah menyuap mulut kita dengan makanan yang haram,tetapi tanpa sedar kita menyuap sesuatu yang haram seperti menyebut kata-kata lucah,kata-kata nista,menipu dan mengumpat orang lain.Maka mungkin inilah punca doa kita ditolak.
Alangkah malangnya kita berdoa dan sentiaa berdoa dan pada masa yang sama kita melakukan perkara-perkara yang haram yang menyebabkan doa kita,hasrat kita,rintihan kita,munajat kita ditolak dan tidak diterima oleh Allah S.W.T.Tuhan Maha Pemurah tetapi dia hendak memberi kepada manusia yang berjiwa pemurah.
Benarlah doa ini senjata orang mukmin.Guru yang mukmin ialah guru yang sentiasa berdoa.Pentadbir yang benar-benar mukmin menjadikan doa budaya pentadbirannya.Sentiasa memulakan kerjanya dengan doa.
Ayuh,majulah orang mukmin yang berdoa.Kita memohon yang terbaik daripada yang Maha Baik yang sentiasa menunggu doa daripada hamba-Nya
SERING MEMINTA KEPADA MANUSIA MENGUNDANG KEBENCIAN TETAPI SERING MEMINTA KEPADA TUHAN MENGUNDANG KECINTAAN.
Rabu, 19 September 2012
Selasa, 18 September 2012
BAHAYA TERLALU BERCITA-CITA/AMBISI/CINTA TERHADAP HARTA DAN KEHORMATAN
Oleh : Imam Ibnu Rajab Rahimahullah (736-795) [1]
Segala puji bagi rabb alam semesta, shalawat dan salam semoga Allah limpahkan kepada nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa sallam, keluarganya dan para shahabatnya sampai hari kiamat.
Dari Ka’ab bin Malik Al-Anshari Radhiyallahu 'anhu dari Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam, bahwasanya beliau bersabda:
مَا ذِئْبَانِ جَائِعَانِ أُرْسِلاَ فِي غَنَمٍ بِأَفْسَدَ لَهَا مِنْ حِرْصِ الْمَرْءِ عَلَى الْمَالِ وَالشَّرَفِ لِدِينِهِ
"Dua ekor serigala yang lapar kemudian dilepas, menuju seekor kambing, (maka kerosakan yang terjadi pada kambing itu) tidak lebih besar dibandingkan dengan kerosakan pada agama seseorang yang ditimbulkan akibat ambisi terhadap harta dan kehormatan". [2]
Hadit ini berisi permisalan yang sangat agung, yaitu Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam mencontohkan kerusakan pada dien seorang muslim dengan sebab ambisi terhadap harta dan kehormatan di dunia. Hadits ini mengisyaratkan bahwa orang yang berambisi terhadap harta dan kehormatan (dunia) tidak akan selamat dari keutuhan keislamannya, kecuali sedikit orang yang selamat.
Segala puji bagi rabb alam semesta, shalawat dan salam semoga Allah limpahkan kepada nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa sallam, keluarganya dan para shahabatnya sampai hari kiamat.
Dari Ka’ab bin Malik Al-Anshari Radhiyallahu 'anhu dari Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam, bahwasanya beliau bersabda:
مَا ذِئْبَانِ جَائِعَانِ أُرْسِلاَ فِي غَنَمٍ بِأَفْسَدَ لَهَا مِنْ حِرْصِ الْمَرْءِ عَلَى الْمَالِ وَالشَّرَفِ لِدِينِهِ
"Dua ekor serigala yang lapar kemudian dilepas, menuju seekor kambing, (maka kerosakan yang terjadi pada kambing itu) tidak lebih besar dibandingkan dengan kerosakan pada agama seseorang yang ditimbulkan akibat ambisi terhadap harta dan kehormatan". [2]
Hadit ini berisi permisalan yang sangat agung, yaitu Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam mencontohkan kerusakan pada dien seorang muslim dengan sebab ambisi terhadap harta dan kehormatan di dunia. Hadits ini mengisyaratkan bahwa orang yang berambisi terhadap harta dan kehormatan (dunia) tidak akan selamat dari keutuhan keislamannya, kecuali sedikit orang yang selamat.
Muat Turun Taklimat Penempatan Murid 2013
Unit Pengurusan Sekolah
presentation splg.ppt (1.56 MB) | ||||
garis panduan egtukar2012.pdf (1.36 MB) | ||||
taklimat penempatan murid 2013.ppt (1.10 MB) |
Rabu, 12 September 2012
Muat Turun Jadual Spesifikasi Ujian (JSU) 2012
Perhatian kepada semua pentadbir dan guru sekolah! Sila muat turun jadual spesifikasi ujian (JSU) bagi sekolah menengah dan rendah berikut:
1. Muat turun melalui Mediafire
2. Muat turun melalui Muat Turun SPA: a) JSU Menengah b) JSU Rendah
1. Muat turun melalui Mediafire
2. Muat turun melalui Muat Turun SPA: a) JSU Menengah b) JSU Rendah
Ahad, 9 September 2012
Download Software : “Ayat” Software Al-Qur’an dari King Sa’ud University
Ayat adalah versi desktop dari Projek Al-Qur’an Al-Karim dari King Sa’ud University, yang menawarkan semua fitur versi online tanpa perlu koneksi internet. Aplikasi ini memiliki beberapa fitur menarik diantaranya :
- Terjemah Al-Qur’an ke dalam lebih dari Duapuluh Bahasa : Inggris, Indonesia, Perancis, Jerman, dll.
- Tafsir Al-Qur’an dari Enam Kitab Tafsir : Tafsir As-Sa’di, Tafsir Ibn Katsir, Tafsir Al-Baghawi, Tafsir Al-Qurthubi, Tafsir Ath-Thabari, Tafsir Al-Muyassar.
- Pembacaan oleh beberapa Qari’ ternama : Syaikh Al-Hudzaify, Syaikh Sa’ad Al-Ghamidi, Syaikh Abdulbashit, Syaikh Al-Husari, Syaikh Misyari Rasyid Al-’Afasy.
- Pengulangan bacaan untuk membantu dalam menghafal terutama bagi anak-anak.
- [Fitur Baru] I’rab Al-Qur’an.
Untuk dapat menggunakan program tanpa koneksi internet Anda harus pertama untuk men-download konten yang diperlukan (tilawah file audio, file gambar (scan halaman Alquran), terjemahan file) pada PC Anda, ada tiga metode untuk men-download isi:
- mendownload konten melalui panel download (di kiri layar) yang memungkinkan Anda untuk men-download bacaan file audio, file gambar dan file terjemahan.
- men-download file patch yang berisi konten yang diperlukan, patch ini tersedia di website program.
- download sesuai permintaan – program akan mencoba untuk mendownload konten yang hilang dan akan menyimpannya untuk penggunaan offline, misalnya jika Anda mencoba untuk mendengarkan Surat Al-Faatiha program akan mencoba untuk mendownload file audio diperlukan dan cahce itu.
Download Versi Windows :
- Standard Version 99 MB [Contains the program plus Images files, Translations and Explanations ]
- Flat Version 26 MB [Contains the program only, You will have to download content packs separately]
- Bundled Version with Sheikh Al-Huthaify Recitation 391 MB [Bundled Version contains the program plus full Quran recitation by Sheikh Al-Huthaify , Images files , Translations and Explanations]
- Bundled Version with Sheikh Saad Al-Gamdi Recitation 515 MB [Bundled Version contains the program plus full Quran recitation by Sheikh Saad Al-Gamdi , Images files , Translations and Explanations]
- Bundled Version with Sheikh Abdullbaset Recitation 623 MB [Bundled Version contains the program plus full Quran recitation by Sheikh Abdullbaset , Images files , Translations and Explanations]
- Bundled Version with Sheikh Al-Husari Recitation 813 MB [Bundled Version contains the program plus full Quran recitation by Sheikh Al-Husari , Images files , Translations and Explanations]
- Bundled Version with Sheikh Mishari Al-efasi Recitation 904 MB [Bundled Version contains the program plus full Quran recitation by Sheikh Mishari Al-efasi , Images files , Translations and Explanations]
Linux Version [22 MB Contains the program only, You will have to download content packs separately]
Download Versi Mac :
Mac version [Contains the program only, You will have to download content packs separately]
Download Package Untuk Tilawah dsb. di sini.
Terima kasih terkhusus untuk : King Fahd Complex for the Printing of the Holy Qur’an (source file gambar Al-Qur’an) , Tanzil.net (source Text Al-Qur’an dan Terjemahnya) , mosshaf.com (source file untuk Tafsir) and Verse by Verse Quran (source file audio).
Homepage : http://quran.ksu.edu.sa
FITNAH AN-NAMIMAH (BAHAYA MENGADU DOMBA)
Dr Azwira Abdul Aziz
“Seorang Muslim adalah seseorang yang orang Muslim lainnya selamat dari gangguan lisan dan tangannya.” (riwayat Imam al-Bukhari, no. 10)
Antara maksiat melalui lisan ialah namimah. Maksud namimah ialah memetik kata-kata orang dan menyebarkannya dengan tujuan untuk merosakkan, melagakan-lagakan, mencetuskan permusuhan, perbalahan dan kemarahan di kalangan manusia. Imam an-Nawawi (wafat 676 H) mengatakan bahawa para ulama mendefinisikan namimah sebagai menyampaikan perkataan seseorang kepada orang lain dengan tujuan merosak hubungan di antara mereka (lihat: Syarah Nawawi untuk Shahih Muslim 1/214).
Di dalam bahasa Melayu namimah disebut sebagai ‘membawa mulut’ dan ‘mengadu domba’ Ini adalah salah satu jenis maksiat lidah kerana petikan itu dipindahkan melalui lidah. Antara sifat orang yang tidak beriman ialah hamaz iaitu suka menggelar-gelarkan orang dan mengadu domba. Di dalam al-Qur’an Allah berfirman maksudnya:
“Dan janganlah engkau menurut kemahuan orang yang selalu bersumpah, lagi yang hina (pendapatnya dan amalannya). Yang suka mencaci, lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai).” (surah al-Qalam, ayat 10-11)
Dari Hudzaifah, beliau mengetahui laporan tentang adanya seseorang yang suka melakukan namimah (adu domba) maka beliau mengatakan bahawa beliau mendengar Rasulullah bersabda maksudnya;
“Nammam (orang yang suka mengadu-domba) itu tidak akan masuk syurga” (riwayat Imam Muslim, no 303).
Ini adalah dosa besar pada pertimbangan atau pada ukuran ulama salaf seperti yang dihimpukan oleh Imam Syamsudin az-Zahabi (wafat 748H) dalam kitab Al-Kaba-ir (Dosa-dosa Besar). Akan tetapi pada ukuran manusia pada hari ini, mereka tidak merasakan perkara itu sensitif dan besar kesalahannya sedangkan berdasarkan hadis Nabi SAW, ini adalah satu ancaman yang berat.
Kisah dua ahli kubur
Di dalam hadis lain daripada Abdullah Ibn Abbas RA, Nabi SAW melalui dua buah kubur kemudian Nabi berkata, maksudnya:
“Sesungguhnya kedua-dua ahli kubur ini sedang diazab.”
Hadis ini menceritakan tentang azab kubur. Tetapi kedua-dua ahli kubur itu bukanlah diazab berdasarkan dosa besar pada pandangan kedua-duanya. Salah seorang daripada mereka suka melakukan adu domba dengan memetik kata-kata orang tertentu kemudian menyebarkannya untuk mencetuskan permusuhan. Manakala seorang lagi itu tidak bersih daripada air kencing ataupun cara dia qada hajat tidak mengikut sunnah Nabi.
Seperti yang dijelaskan Nabi yang bermaksud,
“Dan keduanya bukanlah diazab kerana perkara yang berat untuk ditinggalkan. Yang pertama, tidak membersihkan diri dari air kencingnya. Sedang yang kedua, berjalan ke sana ke mari menyebarkan namimah.” (riwayat Imam Al-Bukhari, no. 213)
Kedua-duanya ahli kubur tersebut menganggap perkara tersebut adalah dosa kecil. Mereka diazab disebabkan dosa yang kedua-duanya menganggap ianya dosa kecil. Mereka mengambil ringan perkara tersebut menyebabkan mereka sendiri menerima padahnya.
Di dalam hadis lain Nabi SAW bersabda, maksudnya:
“Mahukah kalian jika aku memberitahu kepada kamu orang yang paling jahat di kalangan kamu?’ Maka jawab sahabat ‘Ya’. Lalu baginda bersabda lagi maksudnya ‘Orang yang suka mengadu domba dan memecah belahkan kasih sayang di antara manusia dan orang yang mencari keaiban orang yang tidak berdosa.” (riwayat Imam Ahmad)
Sabtu, 8 September 2012
MENCINTAI ORANG-ORANG MISKIN DAN DEKAT DENGAN MEREKA
Wasiat Rasulullah Shallallahu Alaihi Wa Sallam Kepada Abu Dzar Al-Ghifari
عَنْ أَبِيْ ذَرٍّ قَالَ: أَوْصَانِيْ خَلِيْلِي بِسَبْعٍ : بِحُبِّ الْمَسَاكِيْنِ وَأَنْ أَدْنُوَ مِنْهُمْ، وَأَنْ أَنْظُرَ إِلَى مَنْ هُوَ أَسْفَلُ مِنِّي وَلاَ أَنْظُرَ إِلَى مَنْ هُوَ فَوقِيْ، وَأَنْ أَصِلَ رَحِمِيْ وَإِنْ جَفَانِيْ، وَأَنْ أُكْثِرَ مِنْ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ، وَأَنْ أَتَكَلَّمَ بِمُرِّ الْحَقِّ، وَلاَ تَأْخُذْنِيْ فِي اللهِ لَوْمَةُ لاَئِمٍ، وَأَنْ لاَ أَسْأَلَ النَّاسَ شَيْئًا.
Dari Abu Dzar Radhiyallahu 'anhu , ia berkata: “Kekasihku (Rasulullah) Shallallahu 'alaihi wa sallam berwasiat kepadaku dengan tujuh hal: (1) supaya aku mencintai orang-orang miskin dan dekat dengan mereka, (2) beliau memerintahkan aku agar aku melihat kepada orang yang berada di bawahku dan tidak melihat kepada orang yang berada di atasku, (3) beliau memerintahkan agar aku menyambung silaturahmiku meskipun mereka berlaku kasar kepadaku, (4) aku dianjurkan agar memperbanyak ucapan lâ haulâ walâ quwwata illâ billâh (tidak ada daya dan upaya kecuali dengan pertolongan Allah), (5) aku diperintah untuk mengatakan kebenaran meskipun pahit, (6) beliau berwasiat agar aku tidak takut celaan orang yang mencela dalam berdakwah kepada Allah, dan (7) beliau melarang aku agar tidak meminta-minta sesuatu pun kepada manusia”.
TAKHRIJ HADITS
Hadits ini shahîh. Diriwayatkan oleh imam-imam ahlul-hadits, di antaranya:
1. Imam Ahmad dalam Musnadnya (V/159).
2. Imam ath-Thabrani dalam al-Mu’jamul-Kabîr (II/156, no. 1649), dan lafazh hadits ini miliknya.
3. Imam Ibnu Hibban dalam Shahîh-nya (no. 2041-al-Mawârid).
4. Imam Abu Nu’aim dalam Hilyatu- Auliyâ` (I/214, no. 521).
5. Imam al-Baihaqi dalam as-Sunanul-Kubra (X/91).
Dishahîhkan oleh Syaikh al-‘Allamah al-Imam al-Muhaddits Muhammad Nashiruddin al-Albâni rahimahullah dalam Silsilah al-Ahâdîts ash-Shahîhah (no. 2166).
FIQIH HADITS (1) : MENCINTAI ORANG-ORANG MISKIN DAN DEKAT DENGAN MEREKA
Wasiat yang Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam tujukan untuk Abu Dzar ini, pada hakikatnya adalah wasiat untuk ummat Islam secara umum. Dalam hadits ini, Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam berwasiat kepada Abu Dzar agar mencintai orang-orang miskin dan dekat dengan mereka. Kita sebagai ummat Islam hendaknya menyadari bahwa nasihat beliau Shallallahu 'alaihi wa sallam ini tertuju juga kepada kita semua.
Orang-orang miskin yang dimaksud, adalah mereka yang hidupnya tidak berkecukupan, tidak punya kepandaian untuk mencukupi keperluannya, dan mereka tidak mau meminta-minta kepada manusia. Pengertian ini sesuai dengan sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam :
لَيْسَ الْمِسْكِيْنُ بِهَذَا الطَّوَّافِ الَّذِي يَطُوْفُ عَلَى النَّاسِ، فَتَرُدُّهُ اللُّقْمَةُ وَاللُّقْمَتَانِ وَالتَّمْرَةُ وَالتَّمْرَتَانِ. قَالُوْا : فَمَا الْمِسْكِيْنُ يَا رَسُوْلَ اللهِ؟ قَالَ: الَّذِيْ لاَ يَجِدُ غِنًى يُغْنِيْهِ وَلاَ يُفْطَنُ لَهُ فَيُتَصَدَّقَ عَلَيْهِ، وَلاَ يَسْأَلُ النَّاسَ شَيْئًا.
"Orang miskin itu bukanlah mereka yang berkeliling meminta-minta kepada orang lain agar diberikan sesuap dan dua suap makanan dan satu-dua butir kurma.” Para sahabat bertanya: “Ya Rasulullah, (kalau begitu) siapa yang dimaksud orang miskin itu?” Beliau menjawab,"Mereka ialah orang yang hidupnya tidak berkecukupan, dan dia tidak mempunyai kepandaian untuk itu, lalu dia diberi shadaqah (zakat), dan mereka tidak mau meminta-minta sesuatu pun kepada orang lain.”[1]
Islam menganjurkan umatnya berlaku tawadhu` terhadap orang-orang miskin, duduk bersama mereka, menolong mereka, serta bersabar bersama mereka.
Ketika Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam berkumpul bersama orang-orang miskin, datanglah beberapa pemuka Quraisy hendak berbicara dengan beliau Shallallahu 'alaihi wa sallam, tetapi mereka enggan duduk bersama dengan orang-orang miskin itu, lalu mereka menyuruh beliau agar mengusir orang-orang fakir dan miskin yang berada bersama beliau. Maka masuklah dalam hati beliau keinginan untuk mengusir mereka, dan ini terjadi dengan kehendak Allah Ta’ala. Lalu turunlah ayat:
"Janganlah engkau mengusir orang yang menyeru Rabb-nya di pagi dan petang hari, mereka mengharapkan wajah-Nya". [al-An’âm/6:52].[2]
Mencintai orang-orang miskin dan dekat dengan mereka, yaitu dengan membantu dan menolong mereka, bukan sekedar dekat dengan mereka. Apa yang ada pada kita, kita berikan kepada mereka karena kita akan diberikan kemudahan oleh Allah Ta’ala dalam setiap urusan, dihilangkan kesusahan pada hari Kiamat, dan memperoleh ganjaran yang besar.
Selasa, 4 September 2012
PERCUBAAN SPM 2012 BERMULA !!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Langgan:
Catatan (Atom)