Sabtu, 6 Oktober 2012
LDP DASAR DAN PELAKSANAAN KOKURIKULUM 2012
Dasar Kokurikulum
MUAT TURUN BAHAN LDP KOKURIKULUM 2012 SMK TANJONG BUNGA
CONTOH RANCANGAN TAHUNAN PERSATUAN DAN KADET 2012
Terdapat Tujuh Faktor Kenapa Penyakit Hasad Dengki Menguasai Diri Manusia
Oleh: Ustaz Abu Basyer
Sahabat yang dirahmati Allah, Hasad dengki adalah satu sifat mazmumah yang dibenci oleh Allah
S.W.T. Sesiapa yang ada sifat ini sebenarnya ia tidak meredai ketentuan
Allah S.W.T yang telah dikurniakan sesuatu kelebihan atau nikmat kepada
seseorang dikalangan hamba-hamba-Nya.
Terdapat tiga ciri sekiranya ada pada diri seseorang ia mempunyai penyakit hasad dengki.
1. Iaitu menginginkan nikmat yang diperolehi oleh orang lain hilang atau berpindah kepadanya.
2. Seseorang yang bersifat dengki tidak ingin melihat orang
lain mendapat nikmat atau tidak ingin melihat orang lain menyerupai atau
lebih daripadanya dalam sesuatu perkara yang baik. Orang yang bersifat
demikian seolah-olah membangkang kepada Allah subhanahu wata‘ala kerana
mengurniakan sesuatu nikmat kepada orang lain.
3. Orang yang berperangai seperti itu juga sentiasa dalam
keadaan berdukacita dan iri hati kepada orang lain yang akhirnya
menimbulkan fitnah dan hasutan yang membawa kepada bencana dan
kerosakan.
Di dalam kitab Ihya’ Ulumuddin karangan Imam Al-Ghazali ada
disimpulkan tujuh faktor yang menimbulkan perasaan hasad dengki
tersebut. Antara lain :-
1) Perasaan Permusuhan dan Kebencian
2) Merasa Diri Mulia
3) Takabbur
4) Ujub
5) Takut Terlepas Sesuatu Tujuan dan Habuan
6) Ghairah Menjadi Ketua dan Mencari Populariti
7) Busuk Hati.
Huraian faktor-faktor tersebut adalah seperti berikut.
Pertama : Perasaan Permusuhan dan Kebencian
Ini adalah sebab yang paling banyak menimbulkan kedengkian. Kerana
sesiapa yang disakiti oleh seseorang lain atas sebab-sebab tertentu atau
menyangkalnya dalam tujuan-tujuan tertentu lantaran alasan-alasan
tertentu, hatinya pasti marah lalu membenci orang yang menyakitinya itu,
maka tertanamlah bibit dengki dalam dirinya. Dengki mengundang
perlakuan yang agresif untuk memuaskan hatinya.
Pendek kata perasaan hasad dengki sentiasa bergandingan dengan
perasaan marah dan permusuhan. Semua manusia pada dasarnya memiliki
sifat marah, kerana marah adalah salah satu tabiat manusia. maka agama
tidak melarang marah, tetapi kita diperintahkan untuk dapat
mengendalikan marah dan senantiasa menjadi pemaaf.
Fiirman Allah s.w.t yang bermaksud : “Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh”
(Surah Al-A’raaf ayat 199)
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : ”Orang yang terkuat di
kalangan kamu semua ialah orang yang dapat mengalahkan hawa nafsunya di
ketika dia marah dan orang yang tersabar ialah orang yang suka
memberikan pengampunan di saat dia berkuasa memberikan balasan
(kejahatan orang yang menyakitinya)”
(Hadis Riwayat Baihaqi)
Kedua : Merasa Diri Mulia
Perasaan ini manifestasinya ialah seseorang itu merasa keberatan
kalau ada sesiapa yang dianggapnya mengatasi dirinya. Dia tidak rela
kalau ada orang lain melebihinya. Kalau ada orang –orang sepertinya yang
mendapat lebih pangkat, kuasa, ilmu dan harta, dia bimbang kalau-kalau
orang tersebut akan bersikap sombong terhadapnya. Dia tidak boleh tahan
dengan sikap mengatasi yang ditunjukkan oleh saingannya itu. Malah dia
tidak boleh menerima apa yang dirasakannya sebagai sikap mengatasinya.
Jumaat, 5 Oktober 2012
RAMAI PENGAJAR SEDIKIT PENDIDIK
Pengajar dan
pendidik.Adakah terdapat perbezaan makna bagi dua perkataan ini. Pengajar dan
pendidik ialah insan yang membawa manusia mengenal sesuatu.Mengajar manusia
daripada tidak tahu kepada tahu.
Ramai
mengajar sedikit mendidik.Mencari perbezaan makna dalam dua kata .Hakikatnya
apabila direnung kata-kata antara mengajar dan mendidik,pastinya akan membawa
kepada satu definisi baru dalam membawa manusia mengenal diri dan
menyempurnakan tugasnya sebagai khalifah di muka bumi ini.
‘Pengajar
dan Mengajar’ membawa manusia kepada tahu,tetapi tahu sahaja tidak cukup untuk
membangkitkan kesedaran dan menggerakkan perbuatan.Hakikat mengajar tidaklah cukup
sempurna dalam membawa manusia menjadi cukup ikhlas dalam penghayatan
amalannya.Wilayah ‘mengajar’ juga tidak cukup luas untuk meliputi manusia agar
menyedari akan hakikat ilmu yang sampai kepadanya.Mengajar mengenalkan manusia
supaya “tahu” bahawa dia adalah hamba Allah tetapi masih tidak jelas dalam
menyampaikan “keyakinan dan kesedaran” bahawa dia adalah “di bawah” kekuasaan
Allah.
Jadi
apa yang menyampaikan manusia kepada wilayah sedar bahawa dia adalah hamba
Allah.Bukankah tahu itu mengenalkan ilmu?Benar, tahu itu mengenalkan
ilmu,tetapi sampai penghayatan ilmunya itu hanya terbatas di kepala bukan di
hati.Itulah sebabnya di atas dunia ini masih kelihatan ramai manusia yang
sanggup melakukan kejahatan walaupun tahu bahawa dia adalah hamba Tuhan.Dia
sekadar tahu kerana diajar,tetapi belum masuk ke wilayah ilmu kerana dia belum sedar.
Lalu
bagaimana mewujudkan kesedaran setelah “tahu”.Melahirkan masyarakat yang
ilmunya di hati bukan semata-mata di
atas kepala,yang hanya mampu memuntahkan berjuta teori di atas kertas tetapi
buta dalam membezakan insan dengan lampu jalan .Halus kita salami akal budi,bawalah
pengajar menjadi pendidik.,memindahkan ilmu di kepala meresap ke hati.Mendidik itu menyampaikan ilmu jua
tetapi bezanya mendidik itu mampu menjadikan tahu itu masuk ke dalam wilayah
ikhlas.Menjadikan ilmu itu berbekas di dalam hati-hati manusia.Menembus tembok
kekuasaan dan menakluki wilayah keredhaan Tuhan sudah semestinya bukan hanya
dengan berjuta “tahu”,tetapi dengan didikan pengetahuan yang mampu menyampaikan
manusia ke puncak tertinggi penghayatan iman.Itulah keikhlasan…
Moral of the story : jangan
berlagak tahu semua perkara.. dan didiklah hatimu menghayati hikmah ilmu disebalik
kejadian peristiwa..tahu tanpa memahami…tetap
namanya kebodohan tanpa disedari.
LEE102.
Khamis, 4 Oktober 2012
Ciri-ciri Pelajar yang Gagal !!!!
Kes Buli: Antara Pembuli dan Mangsa Buli
BUANG SEKOLAH !!!
Oleh: Marni (Blog Marni)Cabaran terbesar dalam usaha membentuk sahsiah diri pelajar di sekolah bukannya datang daripada Falsafah Pendidikan Negara. Bukan daripada segala sistem yang mengawal proses pengajaran dan pembelajaran di tanah air tercinta. Bukan juga daripada pengaruh luar yang ada di sekeliling kita. Cabaran terbesar dalam usaha membentuk sahsiah diri pelajar di sekolah datangnya daripada ibubapa.
Beberapa hari lalu, kita mendengar kisah
20 orang pelajar pelajar Sekolah Berasrama Penuh Integrasi, Kubang
Pasu, Kedah dibuang sekolah. Ibu bapa kepada para pelajar ini bingkas
bangun dan bersuara melalui media. Kononnya nasib anak mereka tidak
terbela. Kononnya mereka tidak diberi peluang berbincang tentang apa
yang sudah dilakukan oleh anak mereka.
Jauh sekali pertimbangan dibuat tentang
nasib pelajar yang menjadi mangsa perlakuan anak-anak mereka. Emosi
siapa yang terjejas dalam kes-kes buli sebegini, mangsa atau pemangsa?
Hairan, mengapa pula media mendedahkan ‘nasib malang’ pelajar yang
dibuang tanpa mengambil kira nasib malang pelajar yang menjadi mangsa?
Langgan:
Catatan (Atom)